Halál szenvedéssel telve
Halál szenvedéssel telve
1. A halál valósága
Sokat
gondolkodtam már rajta, milyen hatalmas rettegésben élhetnek azok, akik félnek
a haláltól. Betegesen próbálják megelőzni, mert abban hisznek, hogy lelkük
képes megszűnni létezni.
Az ember nem
nagyon gondol a halálra, amíg fiatal és egészséges. Vannak, akiknek sikerül
élvezni az életet, másoknak sajnos nem, de a legtöbben egy valamiben közösek: Félnek
a haláltól, élni akarnak.
Aki
haldoklik, végiggondolja hátrahagyott életét: Mit csinált jól, mit rosszul.
Szenvedések közepette úgy tűnik, valamit elrontottunk. Aztán eszünkbe jut az a
rengeteg monoton év, amelyet egy meghatározott napi rutinnal éltünk le. Mi volt
ennek az értelme?
A halál
előtti időszak nagyon fontos dolog, melynek során értékeljük múltunkat. Ez az a
pillanat, amikor a kizsákmányoló nagytőkés és az emberek millióit kivégző
diktátor rájön, mekkora hülyeséget csinált egész életében. Mivel már nem várja
semmi fontos, nincs több terve, szembesül saját tetteivel és átértékeli egész
életét, új világképet hoz létre magának. Volt tehát értelme az életének? Bizony
mondom, volt. Akármit csinált oly hosszú ideig, utolsó
órájában megbánta és rájött, ki is ő valójában.
A körülötte
élők persze annyit vesznek észre, hogy csak jajgat az illető és akármennyire
szívszorongató is szeretteinket így látni, ha fiatalok és egészségesek vagyunk, nem
rettegünk saját végzetünktől.
Nekem a sors
már 17 évesen megadta, hogy legyen alkalmam saját szememmel végigkövetni egy
halált megelőző szenvedéssorozatot.
Az alany a
81 éves nagymamám volt, akinek a története több szempontból tanulságos. Pár éve
pedig a nővérét temettük el, akinek szintén nem volt egyszerű kilépnie ebből a
világból. Tehát otthon vagyok a témában.
2. Ivan Iljics halála
Kedvenc
íróm, az orosz irodalom egyik vezető alakja, Tolsztoj talán a legtehetségesebb
kifejezője a halálhoz vezető út megjelenítésének. Ivan Iljics alakja egy
átlagos ember, aki mindennapi életet él az 1800-as évek végén. Középső
testvérként se nem hideg, mint bátyja, de nem is garázda, mint öccse. Egyféle „jó
fiú”, akinek nincs saját értékítélete, világnézete, pusztán sodródik a
társadalommal. Karriere felível, bíró lesz, majd megnősül.
A
házaséletben hamar észreveszi, hogy nem is olyan jó, mint azt eleinte gondolta.
Egyre több a veszekedés, a családi problémák elől a munkába menekül. Egyetlen
szórakozása az esti kártyaparti.
Ha valaki
súlyosan megbetegszik, megjelenik előtte a rémes gondolat, ami elől nem tud
menekülni. Egyre többet gondol a halálra, keresi értelmét az életnek. Addig
szokványosan végezte napi dolgait, most azonban van egy új ellensége, aki
mindezidáig lelke mélyén bújt meg, most azonban egyre közeledik és arra vár,
mikor csaphat le és ragadhatja el áldozatát erről a világról.
Nem történt
ez máshogy Ivan Iljiccsel se: Akkor szembesült a halálfélelemmel, amikor
megbetegedett. Egyre romlott az állapota, az orvosok nem tudtak biztatót
mondani. Gondolatai folyton a betegség körül cikáztak, semmi mással nem tudott
foglalkozni. Ismét a munkába temetkezett, de a fájdalom követte a bíróságra is.
Hamarosan
már fekvőbeteg volt. A nap nagy részében egyedül feküdt magányos szobájában. Gyűlölte a családját, egyedül akart lenni. De ha egyedül
volt, társaságra vágyott. Végtelenek lettek a nappalok, az éjszakák. Csak a
fájdalmat érezte, keservesen sírt és egyre azon gondolkodott: Ő bizony valamit
elrontott az életében, hogy ilyen szenvedések közt vár rá a vég. Feleségének az
volt a gondolata, hogy férje maga tehet betegségéről, az ő feladata pusztán az,
hogy erre emlékeztesse.
Egyetlen
vigasza Geraszim volt, az inas: A boldogságtól kicsattanó parasztfiú, aki
mindig szívesen segített neki feledtetni fájdalmait, amelyeket már csak
ópiummal és morfiuminjekcióval tudtak csillapítani. Legjobban a hazugság
aggasztotta: Hiába volt egyértelmű lassan közelgő halála, a körülötte élők ezt
képtelenek voltak bevallani.
Egy szörnyű
álom kínozta, melynek során egy fekete, sötét zsákba próbálta begyömöszölni egy
láthatatlan erő, de akármennyire próbálkozott, nem sikerül. Abban, hogy
belekerülhessen, az a tudat akadályozta, hogy élete jó volt. Akármennyire
valószínűnek tartotta is múltja tökéletlenségét, nem tudta elhinni, hogy bármit
rosszul csinált volna. Utolsóként kisfia búcsúzott tőle, ezután megváltozott
véleménye:
„Egyszerre
megvilágosodott előtte, hogy mi is volt az, ami eddig kínozta és érthetetlen
volt, s ami most egyszerre érthető volt, és kétfelől, tízfelől, mindenfelől
tódult tudatába. Sajnálja őket, úgy kell intézni, hogy nekik ne fájjon. Meg
kell szabadítani őket, s magának is meg kell szabadulnia ezektől a
szenvedésektől. „Milyen szép és milyen egyszerű!” – gondolta. – Hát a fájdalom?
– kérdezte. – Hová lett? Hol vagy te, fájdalom?
Feszülten
figyelt.
Igen, itt
van. nem bánom, hadd legyen, A fájdalom. Hát a halál? Hol van ő?
Kereste a
régi, megszokott halálfélelmet, és nem lelte sehol. Hová lett? Miféle a halál?
Nem volt sehol a félelem, mert a halál sem volt sehol.
A halál
helyett világosság
volt.
Az ő számára
mindez egy másodperc alatt ment végbe, és ennek a másodpercnek a tartalma már
nem változott. A körülötte lévők számára azonban haláltusája még két óra
hosszat folytatódott. Mellében valami zakatolt; elcsigázott teste rázkódott,
remegett. Azután egyre ritkult a hörgés meg a zakatolás.
Vége. –
mondta valaki fölötte.
Ivan Iljics
meghallotta a szót, és elismételte a lelkében. „Vége a halálnak” – mondta magának.
– Nincs többé.
Beszívta a
levegőt, a sóhajtás közepén elakadt, kinyújtózott és meghalt.”
A születés, az élet és a halál testvérek.
Egyik se rosszabb, de nem is jobb, mint a másik: Egyszerűen csak részük az életnek.
Saharov


Комментарии
Отправить комментарий