5. Rész: Moszkva szívében
Egy másodpercre elsötétült előttük minden, majd hirtelen egy
szűk helyen találták magukat. Hősünk körbenézett: valami toronyban voltak,
körös
-körül fogaskerekek, egy nagy óraszerkezet részei. Nagyot ugrott
ijedtében, mikor megkondultak fölöttük a hatalmas harangok.
Kinézett a résen az utcára, és egyből felismerte, hol van: a
nagy Moszkva Vörös Terén, a Spasskaya Bashnya [Megváltó-óratotony] tetejében. A
téren hatalmas hadsereg várta a harangszót, amit az óratorony A szent Spasskaya-óratorony, aminek
minden kondulása Moszkva szívverése volt. Az épületeken Lenin, Marx és
Sztálin elvtárs képei. A halál megszólalt:
-Moszkvában vagyunk az 1941-es katonai parádén, pár
kilométerre tőlünk a náci hadsereg fosztogatja az elővárosokat. Ha vége a
parádénak, ezek a hadtestek egyből a frontra indulnak védeni szülőhazájukat.
Most a háborúról fogunk elmélkedni. Nézze meg az emberek arcát. Mit gondol?
-Nos, -vette át a szót Saharov-, ezek az emberek ártatlan
arcok, akiket a sors alaposan megb@szott. De hát mi értelme a háborúnak? Semmi.
Ez is abból származik, hogy senki nem tud a seggén ülni megelégedve azzal,
amije van; helyette rátámad a másikra. Mindennek alaaz
emberek beérnék azzal, amijük van, nem lennének ezek a szörnyűségek. Ha nem
lenne… magántulajdon, ahogy a kommunista alapeszme is kifejti.Ha az emberek beérnék azzal, amijük van, nem lennének ezek a szörnyűségek.Ha nem lenne… magántulajdon, ahogy a kommunista alapeszme is kifejti.
-Ott állnak azok az emberek –mutatott a távolba a halál-, ők
éheznek. Egy szelet kenyérért állnak sorba, hogy életben maradjanak. Mit
gondolsz, örülnének neki, ha a Szovjetunió megnyerné a világháborút és szabadon
vásárolhatnának akármit?
-Örülnének.
-Egy mai moszkvai gyerek örül, hogy bemegy a boltba és
kenyeret tud venni?
-Nem –gondolt bele Saharov-, mert ők abba születnek bele,
hogy ez természetes. Nekik kezdetektől fogva természetes, hogy kenyeret tudnak
venni a boltban, így ez nekik nem okoz külön örömet. De aki túlélte a háborút,
az megszokta azt a helyzetet, így mikor ez megváltozik, ahhoz fogja
hasonlítani, mert tudja, milyen volt előtte. Tudja, milyen volt nélkülözni, és
mikor lesz kenyér, megkönnyebbülés és boldogság lesz neki az új helyzet. De aki
kezdetektől fogva abba szület bele, hogy mindennel el van látva, az nem tudja
ezt értékelni.
-Így van –vette át a szót a kaszás-, ez a világ a viszonylagosság
világa. Minden erre épül, semmire se tudja mondani, hogy „ilyen” Minden tapasztalat egy viszonyítás valami
máshoz. Nem tudod, mi a jó, amíg nem tapasztalja meg a rosszat. Nem tudja,
mi a boldogság, amíg nem tudja, milyen szomorúnak lenni. Nem tudja, milyen a
szeretet, amíg nem ismeri a félelmet. Semmi sem létezhet az ellentéte nélkül.
vagy „olyan”,
mert ezekkel mindig annyit fejez ki, hogy „ahhoz képest ez ilyen és olyan”.
-Mesélj még nekem
erről az alapelvről! –Kérte Saharov.
-Amit tehát nagyon fontos megértenie elvtársamnak, az
a viszonylagosság. A könnyebb megértés érdekében képzeljen el egy egyszerű szituációt:
Egy kis faluban él. Elköltözik egy városba és megdöbben, azt mondja: „Nocsak,
ez a város marha nagy!”. Attól, hogy elvtársam nagynak látta, attól még
kollektíven nem mondhatjuk ezt rá. Önnek azért volt nagy, mert faluból jött,
ami a városhoz képest kicsi.
És ez a lényeg: Volt mihez
viszonyítani. Saharov elvtárs nagynak látta. A saját tapasztalatához
viszonyította. És miért tudta nagynak látni a várost? Mert már ismerte az
ellentétét, a kicsi települést. Ha csak nagy városok léteznének, senki se
mondaná rájuk, hogy „nagy”, mert nem lenne mihez viszonyítani, nem lenne
ellentéte. Egyszerűen olyan lenne, amilyen. És ez
igaz az élet minden területére. Nem tudja értékelni a gazdagságot, ha
születésétől fogva gazdag volt. Nem tudja, milyen boldognak lenni, amíg nem élt
át valamiféle szenvedést.
-Akkor valójában –folytatta
hősünk-, a szenvedés is lehet ajándék.
-Persze, hogy lehet. Miért is?
Mert ha elvtársam szélsőségesen kegyetlenül szenved, utána ugyanolyan
szélsőségesen lehet boldog. Amint megtapasztalja az egyik oldalt, képessé válik
a másikkal is ugyanerre. Egy lélek akarhat elnyomó országba születni, akarhatja
a kegyetlenséget megtapasztalni.
-Így nyer jelentőséget a saját
tapasztalat! –Állapította meg Saharov.
-Igen, a saját tapasztalat
mindenek felett áll. Hiába mondják, hogy az okos más kárán is tanul. Tisztelt
Saharov elvtárs, maga ilyen böszmeségeket soha nem hitt el, és ez becsülendő.
Ön mindig tudta, csak saját tapasztalata
által tanul mindenki. Úgy tudom, maga elítéli a nyugati hatalmak
gyarmatosításait. Nos, képzelje el, mikor az indiánok még nem leigázott
rabszolgaként, hanem büszke őslakosként éltek Amerikában, mások voltak ám a
nevelési szokásaik. A kisgyerek kezét szándékosan beletartották a tűzbe, …
-Hogy már fiatalon megtapasztalja
annak mivoltát, és később véletlenül se sebezze meg magát vele.
-Pontosan. Most már érti, mi a
baj azzal, ha valakit minden bajtól megvédünk. Akinek nincs saját tapasztalata, annak nincs tudása. A tapasztalat
hatalom, Saharov elvtárs. A legnagyobb hatalom, amit lélek elérhet.
-És milyen érdekes –vette át a
szót hősünk-, hogy mennyire könnyű ebben a mai elfajzott társadalomban
befolyásolni az embereket. Senki nem a tapasztalatára alapoz. Kimész az utcára,
látsz egy kecskét, visszamész a házba. Odajön az egész családod és azt mondják,
hogy ott egy ló volt, nem kecske, akkor a saját tapasztalatát semmibe véve hisz
a többség véleményének. Félelmetes.
-Valóban az, de most térjünk
vissza a viszonylagosságra. Mondtam tehát, hogy valami megismeréséhez
viszonyítani kell tudnia valami máshoz, és úgy már kijelentheti róla, milyen.
-Eljártam keddi karateedzésre
–vette át a szót hősünk-, jó fárasztónak találtam, alaposan kifáradtam az
edzések végére. Aztán egyszer bementem szerdaira a feketeövesekhez, és onnantól
a keddi edzés már nem volt fárasztó. Azért nem, mert máshoz viszonyítottam. A
szerdain úgy elfáradtam, hogy ahhoz képest még a keddi is semmi volt. Így
változik, így alakul ki valamiről a vélemény, valamihez viszonyítva.
-Mélyen tisztelt Saharov
elvtársam, elmondok Önnek egy tanmesét; ha megérti, akkor az életet is megérti.
Volt egyszer egy lény, aki fényként ismerte magát. Tehát egy fénycsóva, akinek
volt öntudata. Tudta, hogy él, gondolkodott, tehát volt. Egy fénysugár, egy
sima lélek. Ez a fénycsóva olyan helyen élt, ahol körülötte mindenki ugy
-De hiszen –vágott közbe
Saharov-, velem pont ez történt az első középiskolában. Olyat tanultam, ami nem
érdekelt, és ezáltal jöttem rá, mi érdekel. Azáltal
ismertem meg, milyen vagyok, hogy megismertem, milyen NEM vagyok. Ezt csak
úgy tudod megcsinálni, ha olyan közegben vagy, amibe nem illesz bele.
-Csodálatos, elvtársam, végre
megismerte az élet egy fontos motívumát, gratulálok. Most már tudja, hogy…
Előző oldal
Előző oldal





Комментарии
Отправить комментарий